» » MAVZU: Mexanik ish va uning birligi.
  • Ko'rildi: 1287
  • Muallif: admin
  • Sana: 22-02-2016, 09:42
22-02-2016, 09:42

MAVZU: Mexanik ish va uning birligi.

Bo'lim: DARS ISHLANMALAR

2. Mexanik ish.
3. Ish birligi.
Oquv mashgulotining maqsadi: Mexanik ish haqida bilimlarni shakllantirish. Jismlarning harakati davomida ish bajarishi boyicha malaka va konikmalarni hosil qilish;
Pedagogik vazifalar:
Jismlarning harakatlari haqida tushuncha berish;

Ish sozining kop manolarni anglatishi haqida malumot;
Ish birligi haqida malumot berish;
Mavzu savollari boyicha izohlash va shakllantirish jarayonini tashkil qilish. Oquv faoliyatini natijalari:
Mavzuni maqsadi, vazifalari, oquv jarayonida tutgan ornini yoritib beradi;
Ish sozining manosini tushunadilar;
Ish birligi haqida malumotga ega boladilar;
Mavzu asosida hulosalar chiqaradilar;
Oqitish metodlari Tushuntirish, yoriqnoma berish, korsatish, Aqliy hujum metodi, namoyish usullari; Tushunchalar taxlili va Toifalash jadvali-grafikli, Baliq skeleti metodi
,Oqitish vositalari .6-sinf fizika darsligi, doska, slaydlar, tarqatma materiallar, oquv topshiriqlari.
Oquv faoliyatini tashkil etish shakllari Kichik guruhlarda ishlash.
Oqitish shart-sharoitlari Texnik vositalardan foydalanishga va kichik guruhlarda ishlashga moljallangan auditoriya;
Qaytar aloqaning usul va vositalari Ogzaki sorov: tezkor sorov, taqdimot;
Yozma sorov: oquv topshiriqlari asosida


Mexanik ish va uning birligi mavzusi boyicha nazariy oquv mashgulotining texnologik xaritasi
Faoliyat bosqichlari Faoliyat mazmuni
Oqituvchi Oquvchi
1-bosqich
Oquv mashgulotiga kirish
(5 minut) 1.1 Mavzuning nomi, maqsadi va
kutilayotgan natijalarni yetkazadi. Mashgulot rejasi bilan tanishtiradi. (1-Ilova)
1.2 Mashgulotda baholash mezonlari bilan
tanishtiradi.
1.3 Guruhlarda ishlash qoidasini eslatadi.
(2-mavzu, 2-Ilovada mavjud)
1.4 Mavzu shiori boyicha manaviyat saboqlarini beradi; Tinglaydilar;
Yozib oladilar;
Aniqlashtiradilar;
Savollar beradilar;
Tinglaydilar
2-bosqich
Takrorlash
(10 minut)
2.1 Oquvchilarning otilgan mavzu boyicha egallagan bilimlarini Tushunchalar taxlili usuli yordamida tekshiradi. Xar bir guruh uchun (4 ta kichik guruh) Tushunchalar taxlili usuli boyicha tayyorlangan ekspert varagini tarqatadi (2-Ilova) Nazorat qiladi, taqdimotni tashkillashtiradi;
2.2 Oquvchilarga:Nega kishi changida bolganida qorga botib ketmaydi-yu, changisiz uning oyoqlari qorga botib ketadi?-degan savolni beradi. Guruhlarda ishlaydilar, taqdimot qiladilar;


Baxs-munozara olib borishadi;



3-bosqich
Yangi mavzu bayoni
(15minut) 3.1 Mavzu boyicha mashgulotning rejasi va tuzilishiga muvofiq bilimlarni beradi.
3.2 Slaydlarni Power point tartibida (3-Ilova) namoiyish va sharxlash bilan mavzu boyicha asosiy nazariy holatlarni bayon qiladi. Jalb qiluvchi savollar beradi. Berilayotgan malumotlarni daftarga qayd etishlarini eslatadi. Eshitadilar,
yozadilar, savollar beradilar;




4-bosqich
Mustahkamlash
(7 minut) 4.1 Oquvchilarning yangi mavzu boyicha egallagan bilimlarini Baliq skeleti usuli yordamida tekshiradi va mustahkamlaydi. (4-Ilova) Ekspert varagini guruhlarga tarqatadi, yoriqnoma beradi, taqdimotni tashkillashtiradi
4.2 Mavzuni rejasi asosida hulosa qilib, eng muhim malumotlarga oquvchilar diqqatini jalb qiladi.
4.3 Guruhdagi ish jarayonini baholaydi. Guruhlarda ishlaydilar, taqdimot qiladilar
5-Bosqich
Yakuniy
(10 minut) 5.1 Oquvchilarni baholaydi.
5.2 Uyga vazifa beradi.
Uyga vazifa: Masalalar ishlash (5-Ilova). Tinglaydilar
Yozib oladilar,

1-Ilova



Oqituvchi darsga kirib salomlashgach sinf xonaning tartibi, oquvchilar davomatini tekshiradi. Yangi mavzuni doskaga yozib undan kutilayotgan natijalar haqida oquvchilarni tanishtirib otadi. Oqituvchi oquvchilarni tort guruhga ajratib otgan mavzuni takrorlash uchun Tushunchalar tahlili metodidan foydalanadi. Har bir guruhga oldindan tayyorlab qoyilgan tarqatma(ortasidan ikkiga ajratib jadval chizilgan va jadvalning bir tarafiga otgan mavzu boyicha tushunchalar yozilgan bolib oquvchi osha tushuncha yonidan uning mazmunini yozishi kerak bolgan kartochka )lar tarqatadi. Kartochkalarni toldirish uchun guruhlarga vaqt beriladi.

2-Ilova
Tushunchalar taxlili usuli uchun oquv topshirigi:

1-Kichik guruh uchun topshiriq











2-Kichik guruh uchun topshiriq










3-Kichik guruh uchun topshiriq










4-Kichik guruh uchun topshiriq







Oquvchilar berilgan vaqt davomida kartochkalarni toldirishgach oqituvchi tekshiradi. Ballar berilgach Aqliy hujum metodi yordamida otgan mavzu mustahkamlanadi:
1. Nega kishi changida bolganida qorga botib ketmaydi-yu, changisiz uning oyoqlari qorga botib ketadi?
2. Jism ogirligi va ogirlik kuchi qachon bir biriga teng boladi?
Har kim oz fikrini bildiradi. Bu yerda oquvchilar baholanmaydi, tanqid qilinmaydi. Hamma bir birining fikrini tinglashni organadi. Oxirida oqituvchi tomonidan fikrlar jamlanib togri fikr aytiladi.
Takrorlash qismi tugagach oqituvchi yangi mavzuni boshlaydi. Bunda ilgaridan tayyorlab qoyilgan mavzuga oid slaydlar taqdimot shaklida otkaziladi.

3-Ilova
1-Slayd


2














2-slayd





3-slayd





4-slayd








5-slayd







Oquvchilarga kompyuter yordamida yangi mavzu bayoni taqdimot shaklida otkaziladi. Slaydlar namoyish qilinadi. Har slayd namoyishida oqituvchi sharhlab borishi kerak. Slaydlar namoyishi tugagach mavzu boyicha savollar beriladi:
1. Qanday fizik kattalik ish deb ataladi?
2. Ish birligi qilib nima qabul qilingan?
3. Kuch deb qanday fizik kattalikka aytiladi?
Mavzuni mustahkamlash uchun Baliq skeleti metodidan foydalanamiz.


Baliq skeleti












Masalalardan namunalar: bola 100kg massali yukni chanada olib ketmoqda. U chana harakati yonalishida 20 N kuch qoyib, gorizontal yolda 500 m masofani otgan. Bola qanday ish bajargan?

Berilgan:
F=20N
S=500m Hisoblash
A=F∙s A=20N∙500m=10 000J
A-?

6-Ilova
Uyga vazifa uchun masalalar






Testlar
1.Fizika fani nimani orgatadi?
A. Tabiatdagi qonunlarni B. Tabiat hodisalarini
C. Tabiatni tuzulishini D. Tabiatdagi qonun va hodisalarni
2. Ozbekistonda fizika taraqqiyoti sohasida olib borilayotgan ishlar qaysilari?
A. Issiqlik Yadro fizikasi B. Quyosh texnikasi, qiyin eruvchi materiallar fizikasi.
C. Yuqori energiyalar, elektronika va yarim otkazgichlar
D. Hamma javob togri.
3. Qaysi qatorda asosiy fizik kattaliklar berilgan?
A. m, kg, s B. K, A, mol
C. kd, rad, sr D. Hamma javob togri
4. Mexanika qanday qismga bolinadi?
A. Kinematika, Dinamika, Statika B. Kinematika
C. Dinamika D. Statika
5. Qaysi qatorda fizik kattaliklar korsatilgan?
A. N; kg; m2 B. N; A; kg
C. M; m,m3; Om D. m/s2; N∙S; gradus
S.
6. Sportchi 108,8 m masofani 8sekundada bosib otdi. Sportchining tezligini aniqlang
A. 13,6 m/s B. 13,6 km/soat C. 13,6 sm/s D. 13,6 mm/s
7. 72km/soat, 20 m/s tezliklarni qaysi biri katta?
A. 72 km/soat > 20 m/s B. 72km/soat < 20m/s
C. 72km/soat= 20m/s D. Togri javob yoq
8. Velosipedchi 10minutda 1,5m/s tezlikda harakatlansa uni bosib otgan masofasi qancha?
A. 900km B. 900m C.900sm D.900mm
9. Samalyot 7,2 km masofani 20m/s tezlik bilan qancha vaqt davomida harakatlanadi?
A. 360s B.360soat C.360min D.360ms
10. Tekis ozgaruvchan harakat
A. Teng vaqt ichida tezligi har xil ozgaradi
B. Har xil vaqt ichida tezligi bir xil ozgaradi
C. Har xil vaqt ichida, tezligi har xil ozgaradi
D. Teng vaqt ichida tezligi teng miqdoda ozgaradi

Xulosa
Men ushbu malakaviy bitiruv ishimni yozish davomida har xil adabiyotlardan, darsliklardan foydalandim. Ushbu dars ishlanmasi mavzusi 6 sinf darsligiga tegishli bolib, men ushbu mavzu boyicha bir soat qanday dars otish mumkinligini yoritib berishga harakat qildim. Dars ishlanmamda yangi pedagogik texnologiyalardan foydalandim. Dars mavzusining texnologiyasi va texnologik xaritasini tuzib chiqdim.
Oqituvchi qanday fandan dars bermasin, har doim uni qanday oqitish kerak? degan savol turadi. Bu masalaning yechimi faqatgina pedagogning oziga bogliq ekan. 6 sinfga dars otish jarayonida Oddiy mexanizmlardan richag, domkrat, chigiriq va boshqalar yordamida inson mushaklarining kuchini kop marta oshirish mumkinligini bilamiz. Oquvchining ham kam vaqt va kam kuch sarflab oquv dasturini ozlashtirishini taminlay oladigan domkratlar bormi? Qanday qilib, qaysi usullar yordamida bilim olish jarayonida oquvchilarni follashirish mumkin?
Oqitish jarayonida qollaniladigan usullar juda kop. Bu usullar bolaning yosh xususiyatlariga, kopchilikni oqitishga yoki individual talim berishga moljallangan boladi. 6-sinfdagi oquvchi yoshlarning tabiati hali oyinqaroq bolishini hisobga olsak, talimning maruza usuli unchalik qol kelmas ekan. Shunga kora oquvchini koproq qiziqtirish uchun oyin darslaridan foydalanish yaxshi samara berar ekan.
Men bir oylik malakaviy amaliyot davrida mana shunday oyin va metodlarni organdim. Bunga misol qilib; kubik oyini, sport lotto oyini, ozaro sorov usuli, munozara darslari, charxpalak metodi, Bumerang texnologiyasi v.h.o larni misol qilish mumkin.
Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati:
1. I.A.Karimov Yuksak manaviyat yengilmas kuch asari 2008-yil Manaviyat nashriyoti.
2. Uzviylashtirilgan Davlat talimi standarti va o`quv dasturi ,,Toshkent press 2010-yil.
3. J.G`.Yo`ldoshv, S.A.Usmonov. Pdagogik txnologiyalar asoslari.
Toshknt.O`qituvchi 2004y.
4. Umumiy o`rta ta'limning davlat ta'lim standarti. Ta'lim taraqqiyoti. 3 maxsus son 1999y.
5. Kadrlar tayyorlash milliy dasturi. Toshknt. . Sharq 1997y.
6. N.Turdiyev, Z. Sangirova, N.Nematova, 6-sinf oqituvchilar uchun metodik qollanma
7. N.M. Shaxmayev, D. Sh. Shodiyev Fizika umumtalim Maktablarining 6-sinfi uchun oquv qollanma
8. Q.Qosimov, A.Q.Qosimov Fizika (qisqacha kursi)
9. A.G.Ganiyev, A. K. Avliyoqulov, G.A. Almardonova akademik litsey va kasb hunar kollejlari uchun darslik dle 10.3 forex
Hurmatli mehmon, Siz saytimizga ro'yxatdan o'tmaganlar qatoridasiz.
Biz sizga Ro'yxatdan o'tishni yoki sizga taqdim etilgan Login va Parol bilan saytga kirishingizni so'raymiz.

Ism:*
E-Mail:
Izoh:
| | |
Maxfiy kodni yozing: *